Hen eller Fru?

För inte så länge sedan hade vi en debatt om att det var lite orättvist eller om det var könsdiskriminerande att kvinnor hade två ord för att benämna könet. Det handlade om fröken och fru. Den ogifta kvinnan hette fröken medan den gifta kvinnan fick fru framför namnet. Männen  hade bara ett ord före namnet och det var herr oavsett hur gammal man var och oavsett om man var gift eller inte. Då föreslog man att fröken skulle bort och alla kvinnor skulle kallas för fru.

Men jag tyckte det var svårt att kalla en liten flicka på några få år för frun. Jag var nog inte ensam om detta då fru är allt för förknippat med en gift vuxen kvinna för att passa en liten flicka. Varför föreslog man inte istället att alla kvinnor skulle kallas för fröken. Men fördomarna var nog lika stora att bli kallad fröken istället för fru. Så något nytt tilltalsord för kvinnor har aldrig blivit erkänt.

Nu har vi kommit in i en liknande debatt med lanseringen av hen. För att inte befästa könsrollerna så skall vi inte använda han eller hon utan det nya hen. Men jag har för mig att hen på ett främmande språk som engelska betyder höns. Vilket i mina ögon och öron får vårt nya tilltalsnamn bli lite märkligt. Det kan ju också vara en förkortning av henne. Dem som föreslagit hen som ett gemensamt tilltalsnamn på män och kvinnor kan inte ha tänkt efter. Jag tillhör den äldre generationen och kommer att ha svårt att acceptera hen som något gemensamt tilltalsnamn.

Det finns dem som inte känner sig som varken en han eller en hon. Men dem blir ändå inte en hen. Jag läser också att det sägs att i en del språk finns inte han eller hon utan ett gemensamt för båda könen. Det innebär inte att man är särskilt jämnställd utan kanske mer att kvinnor inte räknas i de språkområdena. Kvinnor har i många kulturer inklusive vår egen sett som ett bihang till mannen. Vilket gör det lite konstigt att det i vårt språk finns hon och han. Men debatten om hen slutar förmodligen på samma sätt som fru-reformen som det aldrig blev något av.

Om tommygerhard

En pensionerad handelsanställd som skriver om sådant jag tycker är intressant och lägger ut en del bilder.
Detta inlägg publicerades i Kolumner. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar